1900-1910
“Barrets
i Campanes”
Aquest post ens
situa a principis del S.XX, entre el 1900 i el 1910, l’època de recerca del
model de dona ideal. Així com passa a l’actualitat moltes dones arribaven a
posar en risc la seva salut per arribar a aquest cànon de bellesa establert. Tot i això aquesta es l’única similitud que
trobarem en els models de bellesa d’aquell període i l’actualitat, ja que les característiques de cada període de temps
són bastant oposades.
Veiem algunes
d’aquestes característiques al quadre següent:
1900-1910
|
Actualitat
|
No estava
ben vist lluir la pell morena
|
Obsessió per lluir una
pell morena ( Aparició de la tanorèxia)
|
Cabells blancs i
ondulats, utilització de postissos
|
Cabell, gran ventall de possibilitats:
Mida, forma, color...
|
Cotilles molt cenyides
per marcar cintura
|
Cintures molt marcades
sense utilització de cotilles
|
Maquillatge mal vist i
poc utilitzat
|
Gran quantitat de
maquillatges i cosmètics
|
Centrem-nos ara en
els trets de bellesa més característics del cànon que es va establir entre els
anys 1900 i 1910, caldria destacar el fet que durant aquest període la moda pràcticament solament va ser
seguida per les classes altes i mitjanes.
Per què durant
aquella època les dones apareixen amb colors de pell molt pàl·lids, gaire bé
blancs?
Doncs bé, a
principis de segle la diferencia de classes socials era molt important, hi
havia una gran distància entre els diferents estaments, la classe alta no volia
mantindré cap tipus de relació ni res en comú amb les classes més baixes i
pobres.
Les classes més
baixes es dedicaven principalment a treballar al camp, per tant passaven moltes
hores sota del sol i com a conseqüència lluïen unes pells molt morenes. És va
establir la relació que la pell morena era significatiu de treballar al camp i
per tant ser pobre i pertànyer a una família pobre. Així doncs, les dones més riques i
presumptuoses evitaven qualsevol contacte amb el sol per reafirmar la seva
posició de dona blanca amb possibles i evitar així qualsevol tipus de relació alguna amb els treballadors del camp,
inclús arribaven a utilitzar substancies perilloses com el plom o l’arsènic per
blanquejar la seva pell. Per aquesta raó
també podem trobar dones de l’època que apareixen amb elegants paraigües a ple
sol, que el hi servia com a protector del sol i complement de moda.A més de la blancor
a la pell també la trobem en els seus cabells, eren
blancs i ondats per això recorrien a ruixadors, permanent o postissos. Per
contra els cabells lacis estaven mal vistes per la societat ja que eren sinònim
d'un caràcter capritxós.
Per afinar la cintura, les dones de l'època estrenyien la seva figura
amb ajustadíssimes cotilles que arribaven a deformar els òrgans interns, i en
alguns casos molt extrems fins a
provocar la mort.
Un punt d’inflexió va ser el que van marcar les feministes, van ser les
primeres que van aconseguir que s'acceptés el maquillatge de color. Les
actrius, que acostumaven a maquillar-se en escena, van començar a lluir color
fos de l'ambient teatral. D'aquesta forma moltes dones a poc a poc s'atrevien a
mostrar-se amb coloret, rímel i a tenyir-se el cabell amb henna.
A més de les
ajustades cotilles en forma de S, es van començar a portar faldilles
ajustades al maluc que s'anaven eixamplant en forma de campana, així com els
vestits aquestes eren bastants llargues, acostumaven a arribar fins als peus i
no permetien veure les sabates.
Cap al 1908, la moda ja no va ser tan incòmoda amb les cotilles tan ajustades i la cintura tan marcada i es va posar de moda la cintura imperi, que suprimia els grans vols i es pegava al cos, així doncs ja no es marcava d’una forma tan exagerada, aquestes noves peces estaven inspirades en l'època de Napoleó, que donava una silueta molt més recta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario