1910-1920
" Les Formes en V i tub "
En aquesta segona dècada del segle XX la moda es podia
diferenciar en dues parts: Per una banda, la moda en els anys que van precedir
a la Primera Guerra Mundial, en la qual la roba era molt ajustada, poc practica
i buscava solament la bellesa, d’altra banda la moda durant la guerra i els
anys que les van succeir, en les quals la roba era mes solta, mes practica i no
solament buscava la bellesa, també la comoditat. En aquesta època la moda també
va ser molt important i influent per marcar la divisió de classes, ja que
solament les classes socials més altes, eren les úniques capaces de poder
importar els seus vestits o les teles de França. Les classes mitjanes pretenien
seguir aquest model, però els seus recursos no eren suficients. I la classe
baixa aquesta era la que menys es preocupa per vestir bé.En 1910 es va produir un canvi rotund en la moda, influenciat pel "Ballet Rus" que recorria els escenaris europeus. Els colors cridaners i l'ona oriental, va reemplaçar l'hegemonia en tons pastís i les faldilles llargues. Gràcies a aquesta nova moda les dones es van atrevir a desafiar els sòlids principis morals que les lligaven i van començar a mostrar el cos, la qual cosa per descomptat no va ser possible sense escàndol eclesiàstic i masclista pel mig. Els colls "fins a les orelles" van donar pas a l'escot en "V" i les faldilles es van escurçar lleument, deixant al descobert els turmells, cosa que també va causar estupor en l'època .
En 1914, amb l'esclat de la Primera Guerra Mundial,
de dimensions esgarrifoses i tràgiques conseqüències per al vell continent, va
acabar per complet amb la faràndula i el luxe de les grans cases d'alta costura
i es va frenar en gran part l'activitat del món de la moda.
A causa dels conflictes bèl·lics arreu del món les dones van haver d'assumir la
responsabilitat de les tasques dels homes i necessitaven peces més folgades i
practiques en comptes de vestits elegants, decoratius, complicats i incomodes.
La demanda de dissenys senzills i faldilles curtes, va fer que el Vestit Sastre
es convertís en un article essencial en la moda femenina de l'època.
No podem donar per finalitzada aquesta etapa de la historia de la moda sense fer
especial menció a la de de sobres coneguda dissenyadora i modista Cocó Chanel.
Després
de la Primera Guerra Mundial i recuperar-se dels danys provocats per un devastador
conflicte armat, es produeixen canvis importants a diferents nivells i camps de
la societat, es comença accelerar el ritme de vida de la gent i això provoca
una evolució en la vestimenta de la dona, la faldilla campana de la passada
dècada va donar pas als talls rectes i apareix la faldilla anomenada de “tub".
La cotilla, indispensable per a les dones anys enrere, va canviar d'estratègia, ja que si abans
s'utilitzava per aixecar el bust, ara ho feien per disminuir-ho. La
"cotilla i els nous vestits amb el tall a la cintura, van dibuixar i donar
pas al nou ideari de bellesa i de dona. Una nova imatge més masculina, així va
sorgir la dona estilo Garzonne.
Els
canvis en la moda van contribuir a esborrar els antics patrons socials que
diferenciaven les classes, a més va fer que moltes coses canviessin,
sobtadament totes les dones desitjaven lluir enigmàtiques i perilloses, a més,
per aconseguir un aspecte més masculí i de dona forta i poderosa es tallen els llargs cabells i es perfilar les celles. La senzillesa del vestit fa que es complementin amb boes de plomes i
altres accessoris. Sorgeixen peces específiques de platja, i costums com nedar
i prendre el sol.
En plena
època de post guerra i representant a aquesta nova generació de dones
independents i modernes, va aparèixer la mítica Cocó que va tenir un paper
decisiu en el canvi d'indumentària de la dona i va introduir un nou concepte
d'elegància femení.
En
aquesta dècada van aparèixer les primers revistes de la moda on es disposaven
les novetats d'aquest gènere. El seu estil còmode ,pràctic i juvenil representava la
revolució femenina i l'economia que havia de sorgir en època de recessió.
No hay comentarios:
Publicar un comentario